Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagens rytme

 i Marguritten

Hverdagene i Marguritten er varieret og giver børnene mulighed for at udvikle sig på mange forskellige måder. 

Hverdagens rutine er typisk opdelt i følgende dele:

  • Fælles Morgenåbning: Børnene siger Godmorgen til de voksne. Her tilbydes forskellige lege/aktiviteter.
  • Børnene går ivhhv. børnehave og vuggestue.
  • Formiddagsmad kl. 9
  • Morgensamling: Her synger børnene sange, lytter til historier og taler om dagens pædagogiske aktiviteter.
  • Pædagogiske aktiviteter: Her sættes rammen til pædgogiske aktiviteter. Indholdet er styret af det pædagogiske årshjul (temaer i hht. Den Pædagogiske Læreplan), hvad børnene har brug for og ud fra et børne perspektiv.
  • Frokost kl.11: Børnehuset Margueritten har frokostordning. Rikke, vores kosteneansvarlig, laver mad til børnene. Børnene spiser mad på stuerne - i mindre grupper sammen med de voksne.
  • Legeplads/Soverutine: Mellem kl. 12-14 er børnehavebørnene som oftest ude og lege på legepladsen. Vuggestuebørnene sover til middag i dette tidsrum.
  • Eftermiddagsmad kl. 14: Børnene spiser sammen. Nogle gange spiser børnehaven og vuggestuen sammen i fællesrummet. 
  • Leg/pædagogiske aktiviter: Børnene leger sammen enten i hver deres afdeling, eller i fællesskab. Det kan variere om det er ude eller inde.
  • Eftermiddag/lukkerutine: Efterhånden som børnene bliver hentet, bliver der i fællesskab ryddet op, og gøres klar til ny leg (til imorgen). Her er samler de voksne børnene i et mindre fællesskab på tværs. 

Det er vigtigt, at dagsprogrammet er tilpasset børnenes alder og udviklingsniveau. Pædagogerne skal være opmærksomme på, at børnene har brug for både leg, læring og hvile.

Formålet med dagtilbuddet

Marguerittens formål er at skabe et trygt og stimulerende miljø, hvor børn kan udvikle sig socialt, intellektuelt og følelsesmæssigt. Ifølge siden fra Margueritten bliver dette understøttet gennem en struktureret dagsrytme, der kombinerer leg, læring og sociale aktiviteter. For eksempel deltager børnene i morgensamlinger med sang og historier, pædagogiske aktiviteter, fælles måltider og lege på legepladsen.

Disse daglige rutiner hjælper børnene med at opbygge sociale kompetencer, styrke deres læringsevner og øge deres selvstændighed. Samtidig skaber dagtilbuddet Margueritten et miljø, hvor de kan føle sig trygge og glade, gennem fællesskab, kreativitet og leg. Den pædagogiske tilgang er også styret af en læreplan, der sikrer, at børnene udvikler sig ud fra deres behov og perspektiver.

Kort sagt er dagtilbuddet ikke blot et sted for pasning, men en ramme for børns helhedsorienterede udvikling.

Institutionens betydning

Institutionen spiller en vigtig rolle i børnenes liv. Den giver børnene mulighed for at møde andre børn og lære at lege sammen. Institutionen hjælper også børnene med at udvikle deres sprog og læringsevner.